2017-12-29 (fredag)
Förvandla resterna av julens cheddarost till fyra portionspajer med underbar cheddarsmak.
| Pajdeg: | |
| 1 st | färdig pajdeg (här: Pop! Bakery) (se recept på pajdeg) |
| Fyllning: | |
| 150 g | Cheddarost, grovriven |
| 2 st | ägg |
| 2 dl | vispgrädde |
| ½ tsk | salt |
| ½ krm | svartpeppar |
| Tillbehör: | |
| blandad sallad (här: babyspenat, ruccola, röda blad) | |
| päron (tunnt skivat) | |
| valnötter (grovknäckta) | |
| granatäppelkärnor | |
- Låt den färdiga pajdegen vila i rumstemperatur en stund. (Eller gör egen pajdeg, se recept.)
- Rulla ut pajskalet och ta ut något större rundlar än storleken på pajformerna.
- Klä pajformerna med pajdegen, skär bort överflödig deg och nagga pajdegen.
- Fördela den rivna osten i formerna och häll över äggstanningen (ihopvispad ägg, grädde, salt och peppar).
- Grädda pajerna i 200 grader i ca 25 minuter, tills de stelnat.
- Låt pajen svalna och servera med en blandad sallad.
Kommentar: Denna krämigt goda paj med framträdande cheddarostsmak var väldigt uppskattad av mamman i familjen, vilket betyder att även resterna av nyårscheddarn kommer att sluta i pajform. Överraskande nog åt även sonen i familjen en av pajerna, vilket får ses som ett riktigt gott betyg. Han nöjde sig dock med granatäppelkärnor till sin portionspaj men för mer tuggighet och lite variation i smakerna så passar det även bra med en blandad sallad, valnötter och skivat päron som tillbehör.
(Andra bloggar om: recept, mat, pajer, cheddarost, cheddarpaj, jul, lunch)




