2011-01-28 (fredag)
God rotfruktspytt av potatis, morot, palsternacka, rotselleri och gul lök. Tillagningstid: ca 75 minuter.
| 8 st | grillkorvar |
| lite | smör/olja (att steka i) |
| Rotfruktspytt: | |
| 3-4 st | potatisar, normalstora (tärnad: ca 460 g) |
| 2 st | morötter, normalstora (tärnad: ca 160 g) |
| 2 st | palsternackor, normalstora (tärnad: ca 135 g) |
| en bit | rotselleri (tärnad: ca 60 g) |
| ½ st | gul lök (tärnad: ca 60 g) |
| (raps)olja | |
| salt | |
| svartpeppar, malen | |
| Senaps-fraîche: | |
| 1 dl | crème fraîche |
| ½ msk | senap, Slotts starka |
| 1/4 tsk | salt |
| 1/4 krm | svartpeppar, malen |
| Tillbehör: | |
| sallad eller grönsaker (här: gurkstavar) | |
- Skala och skär potatis, morot, palsternacka, rotselleri och lök i tärningar.
- Stek allt i lite olja i ett stekjärn tills allt är lagom mjukt. Salta och peppra.
- Stek grillkorvarna tills de är genomstekta och har fin färg.
- Blanda lite crème fraîche med lite senap, salt och peppar. Mängd efter personlig smak.
- Servera korvarna med rotfruktspytten, senaps-fraîchen och någon grönsak eller sallad.
Sonen, 8 år: “Det hade varit gott om jag gillat det”, konstaterade han dystert. Tyckte inte alls om pytten utan höll sig till korven och gurkan.
Dottern, 10 år: “Det är riskabelt att äta det här. Man vet inte om man får tag i en potatis eller inte.” Tyckte bara om potatisen i pytten och hade ett väldans arbete att leta reda på dem. Korvarna och gurkan tyckte hon om i alla fall.
Pappan: “Mycket mildare och godare än förra pytten.” Precis tvärtemot barnen så tyckte han om pytten men ville varken ha korv eller senaps-fraîchen, tog chilisås till sin pytt i stället.
Mamman: “Mmm… detta var verkligen gott. Söt, god pytt med smakrik creme fraiche. Mums!”
Favorit-i-repris-kommentar: Sedan sist så har vi kompletterat pytten med lite hackad lök och det gjorde verkligen pricken över i:et. Det gamla receptet hittar ni här. Dessutom blev senaps-fraîche:n betydligt starkare och godare denna gång.
(Andra bloggar om: recept, mat, middag, rotfrukter, familj, barn)





Det där såg riktigt smarrigt ut! Måste testas 🙂
Testade denna pytt. Oj va gott. Det var den godaste pytten jag och min sambo ätit, vi hade lite choritzo till istället för grillkorv.